Monday, April 30, 2007

Kito jadi MB sekak-sekak orghe nok!


Nik Aziz tired, but not of polls


30 April, 2007

PASIR PUTEH: Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat plans to contest in the next general election. "In fact, I also want to continue as Kelantan menteri besar, as long as the party wants me to serve in the post. I can still discharge my duties and responsibilities as menteri besar as my health permits it," said the Cempaka assemblyman, putting a stop to quit rumours because of his failing health.

Yesterday, Nik Aziz, Pas spiritual adviser, arrived with a walking stick to close a one-day election convention organised by Kelantan Pas at Taman Rehlah in Pantai Bisikan Bayu.

Addressing the participants, he said he was feeling tired after having given speeches at three ceramah before arriving at the event.

He had to be assisted by party members to leave the stage.

Insisting that he enjoyed good support from the Kelantan people, he was confident Pas would form the next state government.

"There is no reason why I should not contest or, for that matter, lead the state. If the party wants me to continue to hold the post, then I will."




© Copyright 2007 The New Straits Times Press (M) Berhad. All rights reserved.


PAS sangat bergantung kepada Nik Aziz sebenarnya. Ketokohan Nik Aziz sebagai ikon PAS memang tidak dapat disangkal. PAS memang tidak boleh berharap kepada Haji Hadi kerana perwatakan mereka berdua sangat jauh berbeza.

Jatuhnya kerajaan PAS di Terangganu sebenarnya akibat perwatakan Haji Hadi yang gelojoh dan kelihatan bertindak ala samseng yang mahu membalas dendam! Imej Haji Hadi sudah rosak di Terangganu dan juga di seluruh negara, dan PAS akan bertambah parah jika Haji Hadi terus bertindak sedemikian rupa.

Malangnya PAS hanya memiliki dua orang tokoh sahaja sekarang ini. Pemimpin lain dilihat sebagai barisan yang masih muda. Mereka tidak mungkin akan mengambil alih kepimpinan dalam tempoh yang terdekat ini. Jika dua orang tua itu 'dilangkah' pemimpin- pemimpin muda PAS itu akan dilihat sebagai kurang ajar dan akan mengundang krisis.

Haji Hadi dan Nik Aziz sebenarnya tidak lebih sekadar MOSKOT PAS sahaja. Sudah di ketahui umum PAS sudah dikuasai barisan kepimpinan baru, cuma mereka belum melakukan 'sentuhan terakhir' untuk menguasai PAS sepenuhnya.

Begitulah senario yang berlaku di Kelantan. Yang tersuratnya Nik Aziz adalah MB Kelantan, yang tersiratnya.... tugas Nik Aziz hanyalah sekadar menyampaikan kuliah-kuliah dan berceramah sahaja. Urusan pentadbiran negeri dikuasai oleh Husam, Takiyuddin dan kuncu-kuncu mereka. Tambahan pula kesihatannya tidak mengizinkannya untuk mentadbir sebuah kerajaan.

Sebab itulah Nik Aziz selalunya agak ketinggalan dan lambat untuk membuat kenyataan, kerana dia perlu bertanya kepada Husam dahulu. Contohnya isu Lojing.... Nik Aziz terkebil-kebil bila ditanya oleh para pemberita, kemudian dia hanya mampu membuat kenyataan bahawa isu itu sengaja dihebohkan oleh UMNO kerana pilihanraya sudah dekat. Dalam isu Lojing, saya sudah beberapa kali menulis..... jangan tanya Nik Aziz, kerana hanya Husam lebih mengetahuinya!


Suka atau tidak suka...... PAS terpaksa akui bahawa Nik Aziz sahaja satu-satunya tokoh yang tinggal sebagai lambang kekuatan PAS. Haji Hadi sudah tidak boleh diharapkan lagi, kerana sikapnya yang kurang ajar di Terangganu.

Berbanding dengan UMNO...... barisan kepimpinannya sudah jelas. Pada bila-bila masa sahaja kepimpinan boleh bertukar tanpa menjejaskan kekuatan parti.

Barisan kepimpinan PAS masih tidak berani untuk keluar daripada bayang-banyang Nik Aziz. Maka, PAS akan terpaksa terus mengheret Nik Aziz, walaupun dia sebenarnya sudah "tak cekakk benar doh!"

No comments: