Tuesday, May 1, 2007

Dialog - berlapang dada


Dialog daripada cbox saya...... http://www.shifu67.blogspot.com


1 Apr 07, 09:31saingmu: Kenapalah hijau sangat blog mu ni.tukar biru la. dok kecek hal biru tp pilih ijau lumut. sedih aku tengok.

1 Apr 07, 15:31Shifu67: Kan ni hijau lumuttt... tapi, apa masalahnya dengan warna hijau... hijau bukan hak sesiapa...

30 Apr 07, 21:33wan: salm pekabo seme

30 Apr 07, 21:35wan: nabikan suka hijau

30 Apr 07, 21:36wan: em...soal warna pun korang tak ikut dah nabi,apalagi dgn hukm,jauh sekalilah....sesat lake

1 May 07, 15:23Shifu67: W'salamm Wan.

1 May 07, 15:26Shifu67: Kena tengok dulu 'hijau' yang macam mana. Kalau hijau dikatakan warna yang disukai nabi dan saya pernah juga dengar kalau pakai warna hijau boleh dapat pahala.

1 May 07, 15:29Shifu67: Sesiapa suka warna hijau sebagaimana nabi suka, ok la. Tapi kalau suka hijau kerana PAS... emmm! rasa-rasanya belum tentu lagi dapat pahala kot!

1 May 07, 15:31Shifu67: Saya dah tegaskan.... warna hijau bukan hak sesiapa! Wan...ke mu raso warna hijau ni hok sapo?

1 May 07, 16:46wan: ok lah shifu,tapi ada shifu dgr nabi kb hijau gane,gelap ke terang ke?

1 May 07, 16:49wan: mflah shifu,kita bukan nak balah ni,harap shifu berlapang dda ye

1 May 07, 17:10wan: emmm kalau orang pas pakai kupiah hijau blm tentu dapat pahala,saya bleh terima,tapi adalahlah juga peluang dapat pahala,tapi kalau umno,langsung tak dapat pahala kot,hidup asyid nak tentang islam

1 May 07, 20:09Shifu67: Sdr Wan... saya juga bukan nak berbalah dengan sesiapa. Saya juga sentiasa berdoa, agar saya tidak bongkak hidup di dunia. Kerana itu prinsip saya adalah.. Tiada yang mutlak di dunia!

1 May 07, 20:13Shifu67: Saya juga sedaya mungkin sentiasa cuba berlapang dada dan berbaik sangka sebagai pilihan pertama. Siapalah kita.....!



Dialog daripada email saya...... shifu67@gmail.com



Email I
from: shifu67@gmail.com / to: abg_wan84@yahoo.com / date: May 1, 2007 3:45 PM

As'kum..... Wannnn!

Saya memang bersetuju warna hijau adalah warna yang disukai Nabi. Saya juga pernah terdengar 'orghe mengajar' kalau pakai warna hijau dapat pahala. Betul atau tidak kena sahihkan dengan tok guru la. Tapi saya yakin bahawa kenyataan itu benar.

Saya telah tegaskan.... "apa masalahnya dengan warna hijau?..... "warna hijau bukan hak sesiapa!"

Saudara Wan.... ke awak rasa warna hijau ni hak siapa?

Ada satu lagi pendirian saya tentang warna hijau.

Kalau pilih hijau kerana warna yang sunat dalam Islam / warna yang disukai oleh Nabi / ....... mungkin benar kita akan dapat pahala
Tetapi..... kalau pilih warna hijau kerana PAS, emmmm...... kena fikir-fikir dulu!

Ok Wan..... jumpa lagi :)


Email II
from: abg_wan84@yahoo.com / to: shifu67@gmail.com / date: May 1, 2007 7:49 PM

w'salam saudara shifu
terlebih dulu,syukur allah temukan kita
terima kasihlah sudi layan saya,i.allah natijah yang kita dapat nanti adalah sebagimana yang dikehendaki oleh allah,untuk sama2 mempertahankan islam,i.allah
sebenarnya,saya minta maaf awa2 kt saudara saya ni,klau ada perkataan dan idea yang kita lemparkan ni,tersentuh hati,tapi sama2 kita lapangkan dada,i.alllah allah tolong kita.
harap saudara dapat bagi respon yang terbaik ye.sebenarnya saya baru terjumpa blog sedara,saya rsa tak sedap hati bila baca tu,saya aggap sedara ni,memiliki pemahaman idolgi plitik yang beerbeza dgn saya ,tak mengapa.kita tinggallah cakap bab hijau,jom sama21 kita bincang pasal islam ,harap saudra dapat terima,kalu nak bincang pasal hijau banyak sangat boleh dijadikan hujjah.saya nak taya satu boleh?sebab apa orng sokong bn?kalau kerana islam,saya saya cukup terkilan,sebab banyak bn tipu melayu,tapi tak apalah,yang lebih dahsyat,tipu allah dan hukumnya,apa pandagan saudara.
satu lagi saya nak tanya,tntang pendirian sudara tnnt warna hijau kalau ikut sunnah dapat pahala,ikut pas fiir dulu...........saudara lihat pas tak ikut sunnah ke?kalau umno munasabah gak kan?


Email III
from: shifu67@gmail.com / to: abg_wan84@yahoo.com / date: May 1, 2007 11:15 PM

Alhamdulillah...

Saya bukan yang jenis suka berbahas atau berhujah, terutama dalam soal agama......

Saya hanya sentiasa berdoa, kita semua dirahmati Allah, tanpa mengambil kira perbezaan ideologi politik kita.

Saya pernah menulis begini..... "apabila ada sesiapa yang hendak ' MEMPERSOALKAN', percayalah..... ia tidak akan ada penyelesaian!"

Kalau sdr merasa kecil hati dengan apa yang saya tulis..... memang patut, kerana saya juga kecil hati membaca tulisan-tulisan oleh blogger yang saya kategorikan "hati berkarat" seperti kickdeffla, Rudin X dan banyak lagi.

Saya sentiasa cuba menjaga bahasa saya..... dan tidak mendoakan sesuatu yang buruk kepada saudara atau yang sama waktu dengan saudara. Siapalah saya (kita) yang hendak menentukan siapa yang salah, siapa yang betul, siapa yang jahil, siapa yang alim, siapa yang dapat pahala, siapa yang dapat dosa!

Saya tidak sesekali berminat untuk berhujah siapa yang lebih Islam antara UMNO - PAS!

Mari kita lihat dan renungkan nasib umat Islam......

IRAQ - SUNNAH - ( ? ) - SYIAH = HANCUR

AFGHANISTAN - MUJAHIDDIN - ( ? ) - TALIBAN = HANCUR

PALESTIN - HAMMAS - ( ? ) - FATAH = HANCUR

Punca utamanya..... kerana satu pihak merasakan dia lebih Islam daripada pihak yang satu lagi, dan begitu juga sebaliknya!

MALAYSIA - UMNO - ( ? ) - PAS = ??????

Saya tak mahu jadi Islam seperti di Iraq, Afghanistan dan Palestin! Semoga Islam di Malaysia dijauhkan Allah daripada bencana yang tidak berkesudahan.

Pendirian saya.... TIADA APA PUN YANG MUTLAK DI DUNIA


Email IV
from: abg_wan84@yahoo.com / to: shifu67@gmail.com / date: May 2, 2007 12:10 AM

saudaraku yang dikasihi lagi disayangi..............
saudara kait dgn neg.2 tu,tapi saudara kaji tak kenapa jadi macam tu dan siapakah dalangnya?sehingga berlaku huru-hara,perang?sebelum negara-negara ini terlibat dgn perang,siapakah yang cuba mencabul haq umat islam terlebih dahulu.saya lihat tak lain tak bukan pemimpin umat islam yang ada hub dgn yahudi dan orang2 islam sendiri yang ada kepentingan perut kan?begitu jg di neg kita,cnth terdekat pilihanraya ijok baru2 ini,siapakah yang menimbulkan perkara yang tak bermoral?saya malu bangsa saya yang mengaku islam sanggup buat demikian.susahlah kalu orang islam semata-mata nak berhujah dgn logik,membelakangkan islam.soal hukum,tolak.........hujah quran hadis tolak.saya takut dalam saat kita rasa dah selesa,dapat duit byk tapi hukum allah kita tinggal beralasan allah telah redha,tapi sebenarnya kita dimurkai.maaflah saudara,saya tak pandai,tapi allaha masih kurniakan kpda saya sensetif terhadap masalah agama.kita sangka dalam keadaan sekarang(waktu tidak ada kekecohan )kita senang menadah tangan berdoa,tapi allah tak terima doa kita.percayalah saudara islam sedang dipijak-pijak sekarang oleh kuffar,pemimpin negara dan sebagainya.kalau saya tak sayangkan saudara saya tak cuba berhubung dah,tapi tugas kita saling ingat mengigati,tak salah kan?belum terlambat untuk kita bangkit mencari yang benar.memang pedi,sedih,pahit,berhadapan kehancuran,,,,kenapa?sebabnay allah hendak kurniakan kepada kita syurga yang cukup mahal saudara.saya nasihatkan dri saya dan saudara,marilah kita kaji islam yang sebenar,kita nilai,saya pun sedang mengkaji,,,kita buka quran,hadis,ijma,qias,dan kita cuba banding dgn undang-undang manusia.saya bukan menyebelahi pas,tapi kalaulah ia betul-betul bawa iuslam yang benar,i.allah kita dikalangan mereka.kita bukan lihat kepada orangnya,tapi kita lihat apakah dasarnya.saya cakap soal agama ni sebab kita sesama muslim..........
o.k terima kasih byk saudaraku
k,kita jumpa lagi shifu
"bukan sekadar kuffar yang memusuhi islam,tetapi yang paling dibimbangi umat islam yang terpengaruh dgn pemikiran kuffar,membelakangi islam"


Email V
from: shifu67@gmail.com / to: abg_wan84@yahoo.com / date: May 2, 2007 2:51 AM

Sdr Duan...... Kebimbangan saya adalah sama sebagaimana kebimbangan saudara.

Sekali lagi saya tegaskan...... Tiada yang mutlak di dunia ini. Maksud saya......

Contohnya.... bila bercakap tentang UMNO atau PAS...... yang benar tetap benar, yang salah tetap salah. Kalau saudara beranggapan pemimpin UMNO sedemikan rupa, kalau saudara bertanya siapa yang menimbulkan perkara yang tidak bermoral..... saya juga akan beranggapan dan bertanyakan perkara yang sama kepada saudara!

Cuma..... sedaya mungkin saya sentiasa akan cuba berbaik sangka, malangnya selagi kita bernama 'manusia' tidak 'mugo' maka begitulah fitrah manusia.

Kalau saudara berfikir sedemikian rupa 'puncanya'...... maka saya berfikir...... " Punca..... kerana satu pihak merasakan dia lebih Islam daripada pihak yang satu lagi, dan begitu juga sebaliknya!

Maka senario itu tidak mustahil akan berlaku di negara kita!

MALAYSIA - UMNO - ( ? ) - PAS = ??????


Dan pada ketika itu...... carilah puncanya.... sampai kiamat pun tak akan jumpa! Kalau jumpa pun, tak ada gunanya!

Sama-sama kita pertahankan Islam.... dan kenali siapa musuh kita yang sebenarnya! Sebab itulah saya letakkan (?).... MALAYSIA - UMNO - ( ? ) - PAS = ??????

(Dalam hati saya: ....... "semoga aku sentiasa mampu untuk berbaik sangka, kerana aku tidak upaya untuk menelah ke dalam hati orang lain. Dan aku juga tidak mampu untuk mentafsir takdir yang Allah tentukan" "Apatah lagi hendak mengetahui siapa yang berdosa, siapa yang tidak!" )


Email VI
from: abg_wan84@yahoo.com / to: shifu67@gmail.com / date: May 2, 2007 3:48 AM

salam memang ISLAM di malaysia xkan jadi mcm islam kat afghanistan,iran.iraq n negara islam lain coz islam di malaysia ni adalah acuan barat.islam itu adalah tinggi dan xde agama lain yg lebih tinggi dari islam.xde istilah islam hadhari ataupun yg lain.xde islam yg kene ikut zaman p zaman tu mesti kene ikut islam.tanpe pembangunan dengan acuan islam yg dibawa oleh nabi muhammad maka akan rosakklah masyarakat tersebut.sebagaimana firman ALLAH yg bermaksud jika sesuatu itu tidak diberiakn kepada ahlinya maka tunggulah akan kebinasaannya.macam juga islam hadhari yg dicipta paklah badawi.kenape seorang yg berstatus islam masih lagi bercita-cita nak cipta islam yg baru belum cukup lagikah islam yg dibawa oleh junjungan besar nabi muahmmad kita.kenape di zaman islam hadhari artis-artis makin berani nak menghina ummahatul mukminin.masihkah kita xterasa pe2 terhadap kesalahan tersebut?????pikir-pikirkanlah.masihkah kita nak meemilih pemimipin yg nak campuradukkan yg haq dan batil?itu adalah tanggungjawab kita dalam nak memilih pemimpin yg akan meneraju negara.sebagaimana sebuah kapal jika tersalah kemudi maka kita sebagai penumpang tidak akan sampai ke tempat yg dituju.begitu juga dgn kite?apakah tujuan kehidupan kita d dunia ini??adakah matlamat kita hanye nak kesenangan dan kemwahan dunia shj?bukan maksud saye disini nak kejar akhirat semata-mata dan tinggalkan dunia tapi kita kene seimbangkan antara dunia dan akhirat.jika di dunia ni kita dah tersalah pilih mmane kita nak jawab di hadapan allah nanti.kita sebagai khalifah mesti mentadbir bumi dengan ape yg disuruh oleh allah.kenape bukit-bukau,gunung ganang ,binatang tidak mahu menerima untuk menjadi khalifah???kenape kite yg dipilih kenape dan kenape??same-same kite pikirkan hal ini.tapi apabila tiba di tgn manusia,manusia sendiri yg merosakkannye kononnye dgn pelbagai alasan.berbalik kepada ialam hadhari yg mereka-mereka agung-agungkan tidak termasuk sayelah.ibarat juga mcm beruk ali yg bermasuk beruk itu kepunyaan ali dan ali beruk yg bermaksud ali tu perangainye mcm beruk.begitu juga dgn islam hadhari dgn hadharatul-islamiah.2 tu perkara yg xsamekan?ke saudara berpandangan 2 tu same?itu adalah hak masing-masing mcm juga yg saudara ckp hijau tu bukan hak sesiapakan?
betulke pe yg saudara katakan pabila ade yg mempersoalkan tidak akan ade penyelesaian?habis tu kenape wujudnye mahkamah untuk pengadilan?kite bukan nak memepersoalkan p yg tak patut p persoalan kite tu mesti d tujuan dan sebabkan??disini saye xkate sape yg lebih islam umno atau pas tapi kita nak pilih mane yg lebih cenderung nak membangunkan islam umno atau pas?klu saudara rase umno lebih berhak nak membangunkan islam saudara telah silap sebenarnya.semua bukti telah terdapat di depan mate kita tapi terpulanglah pada kita nak memilihnya dan membuat penilaian terhadap perkara tersebut.
saye doakan agar rakyat malaysia tidak sentiasa leka dengan kemewahan dunia yang disajikan oleh pemimpin kite skrg ni.harap-harap mereka berubah dan mampu membuat penilaian atas semua perkara.ini adalah untuk mase depan anak cucu saye juge nanti.saye nak anak dan cucu saye nanti akan membesar bersame-same orang yg akan memperjuangkan agama allah dan rasulnnye.saye tidak sanggup untuk melihat anak cucu saye terus leka dibuai keseronokan dunia yg sementara ini.biarlah mereka mati dalm menegakkan agama allah mati bersama-sama dengan para syuhada ameen.insyaallah.seruan jihad memanggil-manggil kita dan janganlah kita takut mati dalam mengakkan agamanya janji allah pasti akan datang.moga-moga allah tetapkan hati kita bersama-sama orrg-org yg beriman .maksudnye kat cni kite jangan ade rase takut nak mati kerana terlalu sygkn anak isteri dan kehidupan yg selesa di dunia ini.kerana sifat syg yg tidak bertempat inilah org-org kafir berjaya menawan hati umat islam dan timbullah puak-puak yg saudara katakan tadilah..sama-sama kita renungkan.janji allah diakhirnya islam akan dijulang dan sebelum tiba saat tersebut kita mestilah sabar dan menghadapi pelbagai rintangan.bukan senang untuk senang dan bukan susah untuk susah.same-same kite renungkan.maaf dipinta andai tersalah bicara.wassalam.


Email VII
from: shifu67@gmail.com / to: abg_wan84@yahoo.com / date: May 2, 2007 4:01 AM

As'kum

Tiada yang mutlak di dunia ini

Sama-sama kita pertahankan Islam.... dan kenali siapa musuh kita yang sebenarnya! Sebab itulah saya letakkan (?)....

MALAYSIA - UMNO - ( ? ) - PAS = ??????

|| Dalam hati saya: ....... "semoga aku sentiasa mampu untuk berbaik sangka, kerana aku tidak upaya untuk menelah ke dalam hati orang lain. Dan aku juga tidak mampu untuk mentafsir takdir yang Allah tentukan" "Apatah lagi hendak mengetahui siapa yang berdosa, siapa yang tidak!" ||


Email VIII
from: abg_wan84@yahoo.com / to: shifu67@gmail.com / date: May 2, 2007 5:30 PM

saya sutuju seratus peratus saudara kata tiada siapa yang mutlak di atas bumi ni,itu semuanya milik allah,sebab itulah saya kata,kita kene ikut allah seratus peratus,kita buat apa allah suruh dan tinggal apa allah larang,,,,tak mempersoalkan kenapa?sebab apa.....takut2 tak ada jalan penyelesaian....akhir2 tak ikut juga allah@ikut separuh2,macam orang yahudi,beramal separuh,tinggal separuh.yang sesuai amal,yang tak ikut kehendak diri,tinggal...........sampai bila kita tak boleh pertahankan islam....tak boleh.....kita tipu je,,,,kita tipu allah,shifu....percayalah shifu.saudara kajilah quran sungguh2,kalau kata kita telah ikut islam hanya sembahyang,puasa,haji.....ada berapa kerat je ayat quran yang menyatakan suruhan tersebur?ayat lain yang berbaki?camner?kita ikut tak?kajilah quran ....tadabburlah bukan sekadar tilawah,buat pertandingan jer............kalu itu jer.....fikir2 lah


Email IX
from: shifu67@gmail.com / to: abg_wan84@yahoo.com / date: May 2, 2007 9:43 PM

Semoga kita adalah..... yang

> ikut allah seratus peratus
> buat apa allah suruh dan tinggal apa allah larang

bukan..... yang

> beramal separuh,tinggal separuh
> sesuai amal,yang tak ikut kehendak diri,tinggal
> tipu allah

********************************************************************
Sama-sama kita pertahankan Islam.... dan kenali siapa musuh kita yang sebenarnya!
IRAQ - SUNNAH - ( ? ) - SYIAH = HANCUR
AFGHANISTAN - MUJAHIDDIN - ( ? ) - TALIBAN = HANCUR
PALESTIN - HAMMAS - ( ? ) - FATAH = HANCUR
MALAYSIA - UMNO - ( ? ) - PAS = ??????
Punca utamanya..... kerana satu pihak merasakan dia lebih Islam daripada pihak yang satu lagi, dan begitu juga sebaliknya!

|| Dalam hati saya: ....... "semoga aku sentiasa mampu untuk berbaik sangka, kerana aku tidak upaya untuk menelah ke dalam hati orang lain. Dan aku juga tidak mampu untuk mentafsir takdir yang Allah tentukan" "Apatah lagi hendak mengetahui siapa yang berdosa, siapa yang tidak!" ||


No comments: