Monday, May 7, 2007

Depan Melayu cakap begini, depan India begitu, depan Cina cakap macam mana?

Dialog Izzah sewaktu berkempen.

Rata-rata penduduk di situ ramah dan memberi layanan mesra walaupun ada di antara mereka yang mengibarkan bendera BN di perkarangan rumah. Di hujung jalan, ada dua makcik berketurunan India yang melemparkan senyuman lebar sejurus selepas saya memperkenalkan diri. Dua minit seterusnya, salah seorang drp mereka bertanya kenapakah tidak diletakkan calon India sebagai calon keadilan di dlm praya kjecil ini.

Saya menjawab,” Kamini (namanya), jangan bimbang, sebenarnya calon-calon India PKR tentu akan dipertandingkan dalam pilihanraya umum yang akan datang. Kerana, pada KeADILan, setiap seorang calon tidak kira bangsa Melayu, India ataupun Cina memang perlu berjuang untuk semua bangsa Malaysia. Itulah, kita cuba bawa calon Melayu, tetapi bukan yang hanya akan menjaga orang Melayu –semua pun kita mahu jaga.”

Mungkin jawapan saya tidak dapat meraih undi dari Kamini. Namun, itulah cabaran yang akan disahut oleh keADILan –untuk meyakinkan rakyat bahawa calon parti tidak berpihak pada satu bangsa, tetapi akan menjaga nasib rakyat berbilang kaum seperti yang dituntut oleh Islam, dan mana-mana agama.

Dipetik daripada
http://nurulizzah.com/site/?p=10


Menarik kan?

Apabila PKR meletakkan calon Melayu dan Barisan Nasional meletakkan calon India, maka ada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan mengemukakan slogan-slogan seperti "Undi Khalid Undi Masjid; Undi Parthiban Undi Kuil", dan "Melayu Pilih Melayu" serta fatwa "Haram Pilih Pemimpin Bukan Islam.

Dipetik daripada
http://www.malaysia-today.net/blog2006/index.php?itemid=4222

Kalau di kawasan Melayu, dia akan menjual obat 'undi lah Tan Sri, dia orang Melayu. Boleh sama-sama sembahyang jemaah'. Kalau didepan masyarakat Cina, pula, tepuk belakang pemimpin-pemimpin DAP dan berkata untuk menghapuskan DEB. Tapi bila berdepan dengan masyarakat India, Anwar dah tersangkut. Obat 'tanpa perkaumannya' tak laku. Sebab dengan meletakan Tan Sri Khalid (BN di hati), Anwar telah menunjukan kepada semua bahawa dia adalah seorang yang mengamalkan perkauman.

maverick2000 wrote:

P/S
Cakap-cakap begini memang sudah lama kita dengar. Kalau puak-puak PAS lagi lah dasyat. Sejak dulu lagi mereka menjaja bahawa UMNO mengkhianati agama sendiri kerana sanggup bekerjasama dengan orang bukan Islam.

Jika tidak benar cerita-cerita tentang perbandingan antara calon BN dan calon PKR (India vs Melayu - kafir vs islam) mengapa Menteri Besar Selangor terpaksa mengeluarkan kenyataan "Tidak salah memilih calon bukan Melayu"

Semasa di Ijok, PAS nampaknya tidak berani hendak mengulas kenyataan Menteri Besar Selangor itu, kerana mereka bimbang jika tersilap cakap, strategi baru mereka akan rosak dalam pilihanraya umum akan datang.

Kebelakangan ini, PAS sudah mula menjaja bahawa mereka bekerjasama dengan bukan Islam, hinggakan mereka pernah membuat kenyataan untuk meletakkan calon bukan Islam jika perlu. Kita tunggu saja nanti siapa calon bukan Islam PAS dalam pilihanraya akan datang.

No comments: