Saturday, December 2, 2006

Lembu Jalanan


25 November yang lalu, seorang ibu yang yang baru lepas pantang dan 3 orang anaknya yang lain telah kehiangan tempat bergantung. Pn. Siti Amnah Jaafar, 32 kini menjadi ibu tunggal setelah suaminya Zulkarnain Mohd Zain 35, meninggal dunia akibat kemalangan ketika cuba mengelak daripada sekawan lembu. Takziah buat Pn. Siti Amnah, semoga beliau tabah meneruskan kehidupan.

Maka minggu lalu juga cerita lama kembali didendangkan. Hampir seminggu kejadian tersebut diulas dan disebut-sebut. Seperti biasa, pihak berkuasa tempatan seperti Majlis Daerah, Majlis Perbandaran dan macam-macam lagi berikrar akan menangkap lembu-lembu yang berkeliaran di jalanraya. Peringatan-peringatan pun dikeluarkan kepada pemilik-pemilik lembu supaya melepaskan lembu masing-masing di kawasan berpagar. Dan macam-macam nasihat lagi.

Hari ini dah masuk bulan Disember, dan kisah Pn. Siti Amnah sudah semakin sejuk. Dan belum ada lagi terdengar operasi menangkap lembu-lembu yang berkeliaran di jalanraya. Lembu-lembu masih seperti biasa melepak di atas jalanraya bila malam. Kita tunggulah pulak nanti siapa yang akan kemalangan akibat sikap tuan lembu yang lebih 'bodoh macam lembu'

No comments: