Sunday, December 3, 2006

Lembu vs Orghe Kelate

Sudah menjadi tradisi Orghe Kelate suka memelihara haiwan ternakan. Seperti tidak sah sekiranya tidak memelihara hatta seekor biri-biri keriting bulu, apatah lagi lembu seekor dua. Dulu masa aku baru-baru kahwin, aku rasa amat rimas kerana orang tua ada 2 ekor lembu yang ditambat di halaman rumah. Aku mana pernah tengok semua ni, kerana di kampungku dulu kalau nak memelihara lembu.... bangsal lembu tak di buat dekat rumah, malahan tidak dalam kampung pun tetapi di kawasan tertentu yang jauh. Yang ada bangsal lembu dekat rumah hanyalah orang sikh sahaja.

Sekarang ini pun, bapa saudaraku ada memelihara lembu, tapi aku tak pernah nampak pun lembunya. Lembu-lembunya berada di luar kawasan kampung, kerana di diberikan padang ragut secara pajakan untuk memelihara lembu. Maksudnya, sesiapa yang hendak memelihara lembu, kambing atau kerbau.... mereka layak untuk menggunakan tanah kerajaan secara percuma untuk tujuan padang ragut lembu atau kawasan memelihara lembu. Tanah itu tidak boleh dimiliki oleh sesiapa kerana ia adalah rezab untuk padang ragut, so sesiapa sahaja berhak menggunakannya. Malah pagar pun disediakan oleh kerajaan. Setiap pagi dia akan melepaskan lembunya, tengahari dia pergi lagi bagi minum dan petang kumpulkan semula dalam kandang. Keluarga aku memang sejak dulu terkenal bab memelihara binatang ni, kerana keluarga kami dulu ada memelihara kerbau dengan 20 ekar padang ragut. Juga memelihara kambing. Tapi kini hanya tinggal bapa saudaraku seorang sahaja yang tinggal, kini dia ada hampir 200 ekor lembu. Itu pun dia dah sering mengadu, tak larat dah nak jaganya. Sepupu sepapat aku semuanya dah tak terlibat lagi dengan kerja-kerja ni, semua dah buat kerja-kerja lain.

Panjang la pulak intro... ok balik semula dengan keadaan di Kelantan. Macam yang aku kata tadi, orang Kelantan memang suka memelihara binatang, antaranya lembulah. Di kampung-kampung, paling tidak pun akan ada seekor lembu yang bertambat di kawasan rumah. Tahi lembu depan rumah tu perkara biasa la. Tapi aku perhatikan, kebanyakkannya ada lembu tak lebih 5 ekor. Kalau lebih daripada tu, maka lembu yang dibela tu selalunya tidak bertambat. Dalam erti kata lain, lembu-lembu tu akan bebas berkeliaran di sekitar kampung. Kalau bertambat pun, seekor dua sahaja iaitu induk lembu. Masing-masing akan tambat lembu di sekitar rumah, habis rumput kat situ heret tempat lain pulak dan selalunya dipinggir jalan atau pinggir taliair.

Sekali tengok memanglah macam tak ada masalah kerana lembu yang dipelihara hanya seekor dua sahaja. Tetapi bila dihitung-hitung, banyak juga jadinya dan masalahnya, semuanya nak tambat di pinggir jalan atau pinggir taliair yang sama. Akibatnya, bila bela lembu seekor, tambatlah juga tapi bila dah berekor-ekor, tak larat nak tambat la. Last-last pakai lepas macam tu sajalah. Kalau dalam sekampung ada dua tiga orang tuan lembu yang macam ni pun dah kira cukuplah kalau nak jadikan kampung tu meriah dengan tahi lembu. Barangkali tuan lembu tu kira macam amalkan sikap 'give and take' la kot. Lembu dia makan rumput depan rumah kita, then bila lembu tu berak, kita dapat baja free.

Malangnya, lembu-lembu yang berkeliaran ni bukan sahaja setakat menghadiahkan baja free, lembu-lembu ni juga bila malam akan berkumpul dan buat pot lepak-lepak, samalah macam tuan-tuannya yang melepak kat kedai kopi. Masalahnya lembu-lembu ni akan lepak kat atas jalanraya. Bab ni la yang susah ni. Sudah menjadi perkara biasa bila pagi jumpa kambing, anak lembu atau lembu yang mati kat tepi jalan. Dan bila jadi macam tu, tak ada sesiapa pun yang mengaku siapa tuan lembu yang kena langgar tu. Tuan lembu tu buat dekkk je! Silap-silap dia akan kata,

"nampok lembu ni shrupo lembu kawe dohh, tapi bau dia tak shrupo lembu kawe"


No comments: