Sunday, December 3, 2006

Bangunan KUSTEM Atau Tidak?

Hari ini aku gunakan Google Earth untuk memastikan betul atau tidak dakwaan bangunan KUSTEM ada salib di bumbungnya. Aku sebenarnya tak pasti adakah itu bangunan KUSTEM seperti yang didakwa oleh orang ramai yang menggunakan Google Earth. Bangunan itu terletak di antara Batu Rakit dan Kuala Terengganu.

Kepada sesiapa yang mempunyai Google Earth, sila zoom untuk dapatkan kawasan Batu Rakit dan kemudian zoom di kawasan hujungnya yang kelihatan ada bangunan warna puteh dan di sebelahnya ada bangunan seperti dewan besar berwarna biru. Apabila kita zoom lagi, memang jelas bangunan itu bumbungnya mempunyai bentuk salib.

Bagi aku, soal adakah bangunan itu bangunan KUSTEM atau tidak, itu tidak penting. Sekiranya bangunan itu adalah milik kerajaan, keadaan itu sangat dikesalkan. Perkara begini boleh menimbulkan rasa tidak selesa dan boleh mendatangkan fitnah kepada kerajaan. Sekali lagi aku harap pegawai-pegawai JKR Terengganu hendaklah bertindak cepat untuk mengubahsuai pelan rekabentuk bangunan itu supaya tidak kelihatan seperti sekarang ini.

No comments: