Friday, March 30, 2007

PAS dilanda perebutan jawatan


Sekarang ni, kisah perebutan jawatan dalam parti PAS bukan sesuatu yang asing lagi. Setiap kali berlangsungnya muktamar pasti akan berlaku pertandingan. PAS sekarang bukan macam PAS macam dulu lagi. PAS sekarang bukan PAS yang menadah kopiah minta derma semasa ceramah lagi.... PAS sekarang adalah lubuk duit, terutamanya PAS Kelantan la.... PAS kat tempat lain hanya boleh tumpang seronok saja. Ibarat kalau pergi tempat kenduri.... PAS Kelantan makan isi.... PAS tempat lain hirup kuah jeeee!

Semasa pemilihan pucuk pimpinan PAS yang lalu, kita dapat lihat bagaimana Haji Hadi terkontang-kanting keseorangan...... Jawatan lain semuanya muka baru belaka, habis 'terpelanting' semua penyandang jawatan yang lama. Ada juga yang kata.... kepimpinan PAS yang ditunjangi oleh ulamak sudah berakhir. Pemimpin-pemimpin muda yang menerajuai PAS hari ini hanya menjadikan kumpulan pimpinan ulamak sebagai 'moskot' sahaja.

Demikianlah resam dunia........ Tahun ini mungkin kita akan dapat melihat pula bagaimana ghairahnya orang-orang muda untuk merebut jawatan. Mereka tak akan rasa malu dah kepada orang tua atau pemimpin lama, kerana kelompok itu sudah dicantas dan dibersihkan daripada barisan kepimpinan PAS. Bak kato orghe kelate..... "tak dok malu mato dohhh". Haji Hadi barangkali nanti hanya terkebil-kebil saja kerana kalau silap-silap, jawatan dia pun akan melayang!

Saya teringat tentang tulisan saya tentang situasi dalam muktamar PAS 2005 dulu..... saya paparkan kembali disini....

6 June 2005

Kelate Daily.Net

Pertandingan dalam PAS untuk angkat martabat agama- Mursyidul Am
Kiriman pada Thursday, June 02 @ 01:19:39 MYT oleh avicenna


Oleh Wajdi Mayusoh

KOTA BHARU, 1 Jun (Hrkh) – Mursyidul Am menyifatkan pertandingan bagi merebut jawatan dalam PAS bukan bertujuan menonjol diri bagi kepentingan peribadi, sebaliknya berkhidmat memartabatkan agama Islam.

Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, pertandingan yang berlaku dalam PAS adalah jauh berbeza dengan parti lain kerana tiada elemen-elemen yang boleh merosakkan parti.

“Islam memang menggalakkan kita berlumba-lumba atau bertanding dalam melaksanakan kebaikan, maka pertandingan dalam PAS adalah bertepatan dengan kehendak Islam,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini..............

.......................................

Sekarang ini sedang berlansung Muktamar PAS kali ke 51 di PUTIK, Kelantan. Kedudukan Hj. Hadi sebagai Presiden nampaknya masih selamat setalah tiada sesiapa yang mencabarnya, walaupun ada suara-suara supaya Haron Din bertanding. Malangnya situasi itu tidak berlaku kerana sememangnya buat masa ini PAS memang belum ada tokoh seperti Hj. Hadi untuk tempat Presiden. Nak harapkan Nik Aziz, dah tua, nak harapkan Haron Din uzur pula.

Namun begitu pertandingan diperingkat bawah tetap berlangsung dengan meriahnya. Walau apa sekali pun hujah atau pendapat, soalnya PAS kini tidak sunyi lagi dengan pertandingan. Cuma bezanya, Nik Aziz kata pertandingan dalam PAS mengikut kehendak Islam. Kalau pertandingan dalam UMNO itu menggambarkan keruntuhan perpaduan dalam parti. Mudah sungguh Nik Aziz menyelesaikan masalah. Hanya letakkan saja ‘Islam’ maka semuanya beres……. Nak ghoyak!

Kelate Daily.Net

Tunjuk pengganti bukan perkara baru – Mursyidul Am
Kiriman pada Thursday, May 26 @ 00:15:39 MYT oleh avicenna


KOTA BHARU, 25 Mei (Hrkh) – Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan soal mencadang, memberi restu dan menunjukkan pengganti atau pemimpin bukanlah sesuatu perkara yang baru.

Beliau berkata, amalan itu diambil daripada sirah para sahabat yang berteras kepada amalan Islam dan tidak timbul soal campur tangan.

“Cuma apa yang Islam haramkan ialah apabila ada amalan rasuah. Di sini, kita sekali lagi berbeza dengan Umno. Sekurang-kurangnya ada dua perbezaan yang jelas iaitu Umno tidak benarkan kerusi presiden dan timbalan presidennya dipertandingkan dan keduanya, menghalang calon yang mahu mencabar Presiden Umno,” katanya dalam tulisannya terbaru disiarkan Harakahdaily.net, hari ini..........

.................................................

Manis sungguh mulut Nik Aziz, mugo tak pernah terlepas sebut pasal Islam. Buatlah apa saja pun semuanya berlandaskan Islam. Apa bezanya mencadang, memberi restu dan menunjukkan pengganti antara UMNO dan PAS? Bezanya cuma Nik Aziz kata, kalau UMNO itu tidak demokrasi dan kalau PAS, ia berlandaskan Islam dan tidak campur tangan.

Nik Aziz tak kaba, semua keputusan UMNO dibuat oleh Majlis Kerja Tertinggi dan semua orang UMNO akur, demi kebaikan UMNO, bukan untuk kebaikan PAS. Kalau PAS nak halang ke, tak halang ke jawatan Presiden atau Timbalan Presiden dipertandingkan, UMNO peduli apa.

Malangnya Nik Aziz sudah melakukan rasuah minda dengan cuba memomokkan kepada ahli PAS supaya mencalonkan Haron Din, kemudian bila perbuatannya dipertikaikan, cepat-cepat dia menukar kenyataan.

Perbuatan Nik Aziz ni samalah macam, orang jumpa dia berak tengah jalan, lepas itu dia kata,

bau macam tahi kawe, tapi bukan tahi kawe.” ………. Nak ghoyak.

:: Created by shifu_67@yahoo.com

No comments: