Monday, February 26, 2007

Parti dah la 'ciput'..... tak tentu hala pula!

Dalam Utusan Online hari ini ada berita terkini tentang parti KEADILAN..... oppss!... mereka eja keADILan. Entah kat mana la mereka belajar menulis macam tu. Kecil kat pangkal, besar kat tengah dan kecil semula kat hujung.

Kelantan sepatutnya menjadi kubu keADILan selain Selangor dan Pulau Pinang. Malangnya dengan sedemikian hebatnya 'bunyi' tentang keADILan selama ini, memang tak patut jika di Kelantan mereka 'jale mepehh'. Jika di Kelantan pun tak 'roghk jale'... kat tempat lain lagi la berat!

KeADILan memang parti yang tak 'khaba ko diri'..... PAS sebenarnya melakukan kesilapan yang besar semasa PRU 2004 yang lalu. Akibat percayakan 'bunyi hebat' keADILan, kerajaan negeri hampir-hampir terlepas kepada BN. PAS tentunya sudah sedar keADILan hanyalah parti 'hangat-hangat tahi ayam'..... sudah menjadi resam tahi, semasa hangat atau sejuk, tetap berbau busuk! Andai PAS tidak mencuci 'tahi' itu, nanti jubah Nik Aziz pun berbau!

Bagi saya..... kalau PAS nak pikul lagi 'biawak hidup' ni, alamat tercabutla serban Nik Aziz.

KeADILan memang sungguh parti yang tak 'khaba ko diri'. Kalau dulu, mereka diberi beberapa kerusi untuk bertanding, agak-agaknya dalam PRU tidak lama lagi, mereka akan diberi kepercayaan lagi atau tidak? Anda tentu boleh jawab sendiri. Cuma saya nak kata... kalau PAS beri lagi mereka kerusi.... memang sah la PAS kena 'pelawok' hidup-hidup sekali lagi!

Parti keADILan merupakan parti 'raja protes'..... membantahhh je kerjanya. Mereka memang pakar bab bantah-membantah ni!

Tak cukup protes orang lain.... sesama sendiri pun mereka protes juga. Sekilas, saya teringat ungkapan lawak ini, "cit! sendiri punya pun mau main ka?" Apa maksud ungkapan itu? saya sendiri pun tak pasti, kerana macam-macam maksudnya boleh difikirkan. Cuma rasanya... ada la kot lebih kurang kena maksudnya dengan keadaan keADILan di Kelantan sekarang ini.

KeADILan di Kelantan sebenarnya sudah cukup dimalukan secara halus oleh PAS semasa PRU 2004 yang lalu. Ketika itu keADILan muncul dengan 'gah'nya, cukup hebat 'bunyi'nya waktu itu. Antara percaya dengan tidak, akhirnya PAS termakan dengan 'bunyi' hebat keADILan lalu memberikan kerusi yang cukup banyak untuk mereka bertanding. 3 kerusi Parlimen dan 2 kerusi DUN, sebenarnya tak sepadan dengan sebuah parti yang sebenarnya 'ciput' sahaja. PAS waktu itu memang kena 'pelawok' hidup-hidup oleh keADILan.

Lihat kenyataan Setiausaha Angkatan Muda Keadilan Kelantan, Wan Khairulishan Wan Muhamad
"Mereka kemudiannya mengemukakan memorandum kepada Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta beliau supaya campur tangan dalam urusan pelantikan yang bukan sahaja melibatkan kepentingan parti tetapi juga kerajaan negeri."
Tanyakan kepada diri sendiri.... pentingkah keADILan kepada kerajaan negeri Kelantan? Sebab itu saya katakan keADILan memang sebuah parti yang tak 'khaba ko diri'

Sebagai akhirnya... mengulangi pertanyaan saya sebelum ini, "Ada sesiapa yang masih 'ingat' sebenarnya tentang parti keADILan itu sendiri?

*****************************************************************

p/s
KeAdilan sebenarnya hanyalah umpama 'tong kosong'.... berbunyi kuat semasa diketuk tapi bila dibuka hanya ada habuk sahaja. Memang seronok mendengar ceramah mereka, itupun kalau Anuar Ibrahim la yang berucap, kalau yang lain-lain memang buang masa je. Tapi macam biasa la, ceramah mereka hanya 'bunyi'nya je yang hebat, tapi sebenarnya 'habuk jeeee!'

Ok... kepada ahli keADILan Kelantan.... jom bakar tong sampah!

No comments: