Thursday, November 1, 2007

Takiyuddin vs Husam... idea siapa lebih hebat?





















Sudah lama tidak mendengar cerita tentang Takiyuddin. Salah seorang yang pernah disebut-sebut antara calon yang bakal menggantikan Nik Aziz sebagai Menteri Besar (jika Nik Aziz mati lah... kerana Nik Aziz hendak jadi MB sampai mati!)

Hari ini kisah Takiyuddin menjadi tajuk utama Sinar Harian edisi Kelantan. 'Bandar Satelit Islam Pasir Tumbuh akan dibina", demikianlah tajuknya. Tapi berita itu tidak menjadi tajuk utama di Harakah Daily kerana berita Husam tentang keyakinannya PAS akan menang 70 kerusi Parlimen mungkin lebih menarik.

Malang bagi Takiyuddin.... setelah berusaha keras untuk memenangi hati Nik Aziz, akhirnya dia tenggelam juga dengan statusnya sebagai 'orghe luar' (gelaran orang Kelantan kepada sesiapa yang bukan lahir di Kelantan) walaupun dia sudah lama 'mencelup' Kelantan.

Takiyuddin dapat jadi exco pun sudah dianggap cukup baik. Tetapi apabila dia juga berura-ura hendak melangkah lebih jauh.... jejaknya perlu disekat. Sehingga kini nampaknya 'langkah'nya seperti sudah rapat ke 'tharo'

Gambar dari blog Mohd Sayuti di sebelah mungkin menjelaskan maksud saya.

Selain statusnya sebagai 'orghe luar'... Takiyuddin juga tewas dari segi propaganda, kerana lawannya masing-masing memiliki laman web sendiri yang agresif menonjolkan keistimewaan masing-masing.

Kalau hendak dibandingkan pula laman web antara dua orang saingan Takiyuddin itu... barangkali Husam lebih menyerlah!

Idea Bandar Satelit Islam di Pasir Tumbuh mungkin cubaan terakhirnya untuk mengambalikan kepopularan di Kelantan. Maklumlah dia memang sudah dilupakan!

Tetapi ideanya itu mungkin tidak akan mampu melonjakkan dirinya, kerana melihat tajuk berita dari Harakah Daily hari ini juga sudah memperlihatkan apa yang disuarakannya tidak begitu penting.

"Hanya wanita tutup aurat berurusan di bandar Satelit Islam Pasir Tumbuh"..... bunyinya hebat dan akan dapat memenuhi 'selera' Islam 'acuan' PAS. Malangnya... tajuk berita itu sebenarnya akan memerangkap Takiyuddin kerana rakyat akan melihatnya sama seperti keghairahan penghayatan Islam 'acuan' PAS sewaktu mewajibkan pusat membeli belah menyediakan lorong kaunter pembayaran yang berasingan antara lelaki dan wanita!

Rakyat akan menghukumnya sebagai 'gimik' politik murahan PAS kerana antara 'cakap', 'hasrat' dan 'amalkan' sangat jauh berbeza.

Apa yang mungkin lebih malang lagi, hasrat murni itu akan menjadi sesuatu yang 'memalukan' agama Islam sendiri, sebagaimana label Islam bagi bandar Kota Bharu!

Dan akhirnya.... mengapa Pasir Tumbuh? Mungkin kebetulan Ahli Parlimennya juga adalah 'orghe luar'. Sama-samalah kita tunggu macam mana rupanya 'bandar satelit Islam' yang dimaksudkan oleh Takiyuddin. Bila agaknya hendak adakan majlis 'pecah tanah' atau peletakan 'batu asas'nya? Sempatkah Takiyuddin melaksanakan rencananya... kerana pilihanraya sudah semakin hampir dan belum tentu lagi dia akan menjadi exco sebagaimana sekarang!


> Dinar Emas.... projek Husam yang hanya menjadi hantaran mas kahwin beberapa orang pengantin. Berapa orang agaknya yang buat loket dengan dinar emas ni? Maklumlah... tak kan nak biarkannya berlapuk dalam kotak je!






>Jihad Ternak.... ladang kambing Jamnapari yang sudah menjadi projek yang 'senok'. Husam tak larat nak 'menjawab' bila projek ideanya ini sedang kacau bilau hingga ke mahkamah.






>Pokok Depu.... kali ini Husam tidak menonjolkan dirinya secara keterlaluan. Husam berselindung di belakang Nik Aziz. Kalau projek ini gagal juga, senanglah dia hendak lepas tangan. Kesian orang tua tu, yang semakin 'tak chekak' nak 'turught' permainan Husam.




...............................................................................................
p/s
teringat lirik lagu Zainal.... "kita serupaaaa......." Apa nak buat begitulah nasib kita sebagai 'orghe luar' hehehe!


6 comments:

Anonymous said...

Takiyuddin vs Husam... idea siapa lebih hebat?

saya rasa kau buat soalan,kau sendiri yang jawablah. tak perlu orang tolong jawapkan untuk penuhi selera politik kau mengadu domba kau. tak baik berburuk sangka sesama islam

Unknown said...

Apa yang aku tulis tu.... jawapannya la tu!

Unknown said...

aku tak mengadu domba sesiapa kerana yang 'mengadu'.... Takiyuddin, yang 'mendomba'.... Husam, yang 'tergaru-garu' Nik Aziz

Anonymous said...

blog kelas 1 bintang, baik kau join tranungkite.net atau perakan.net.
lagi sedap nak tunjuk 'gedebe'

Unknown said...

tak ada sapa yg nak tunjk gedebe.... tu perangai tok guru korang je, sebab tu anak buahnya pun perangai cam tu gak...

tranung dgn perakan tu ada bintang ke?

Anonymous said...

gaya penulisan blog ini lebih kepada unsur-unsur dengki kepada sesetengah pihak, better u insaf lah...