Wednesday, October 3, 2007

Rakyat Bersyukur, Sedia Ubah Kerajaan

Al Haq, Bil 18 / 15 Julai 2007 - 15 Ogos 2007

KOTA BHARU: Seperti yang diduga - PAS terkilan dengan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 2 dan 3 Ogos lalu kerana ianya memberikan impak cukup besar kepada minda rakyat Kelantan.

Barisan Nasional (BN) dan UMNO boleh berbuat apa saja untuk kepentingan rakyat, tapi sudah pasti PAS Kelantan yang diterajui Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan 'membelasah' Kerajaan Pusat secara habis-habisan.

Apatah lagi, keadaan Kerajaan PAS yang mula nazak kini telah memaksa parti itu membuat apa saja tuduhan jahat terhadap UMNO yang sudah memberi pelbagai manfaat besar kepada rakyat.

Sebagai buktinya, pembinaan Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra bernilai RM150 juta sudah pasti memberi banyak manfaat kepada rakyat untuk berulang-alik di jambatan sempit yang dibina sejak tahun 60-an dahulu.

Lagi pun, Kerajaan PAS mungkir janji untuk membina jambatan kedua sehingga memaksa Kerajaan Pusat bertindak pro-aktif untuk memenuhi keperluan rakyat.

Sebenarnya, dalam persekitaran politik Kelantan yang panas, ketua agensi dan jabatan Kerajaan Pusat tidak pernah mengenepikan Menteri Besar Kelantan.

Walaupun Mursyidul Am PAS itu mengetuai parti lawan yang tidak berkongsi dasar dengan Barisan Nasional, tetapi PAS perlu bijak memisahkan antara parti dan projek rasmi yang dibina oleh kontraktor.

Tidak sepatutnya PAS bermain dengan isu politik sempit dan sengaja menacri simpati rakyat kerana Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra itu diurus bina oleh kontraktor.

Sepatutnya Menteri Besar Kelantan dan pemimpin PAS lain mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Pusat kerana sanggup menunaikan hasrat rakyat yang tidak kesampaian akibat kegagalan janji palsu kerajaan negeri.

Apatah lagi Datuk Nik Aziz pernah diundang ke majlis KADA BALOH NEGARA di Pasir Puteh yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, tetapi gelagat pemimpin PAS itu tetap sama saja - tetap menggelarkan Kerajaan Pusat sebagai 'taghut' dan tidak Islamik.

Sebagai pemimpin Islam dan anak kepada seorang ulama besar, Datuk Seri Abdullah telah memimpin tangan Menteri Besar Kelantan turun dari pentas sebagai 'saudara seagama' tapi tetap dibalas dengan sikap biadap sesetengah pemimpin PAS itu.

Bagi pemimpin PAS termasuk Datuk Nik Aziz, UMNO boleh lakukan apa saja tanggungjawab kepada rakyat dan pembangunan negeri, tetapi pemimpinnya tetap digelar dengan perkataan maki hamun, fitnah dan pelbagai gelaran mengaibkan.

Secara tepatnya - Pemimpin PAS tidak tahu menilai erti budi terhadap tanggungjawab Kerajaan Pusat yang bersikap cakna rakyat di negeri ini.

Datuk Nik Aziz mudah sangat terkilan dengan perkara yang remeh temeh, tetapi apakah sikapnya yang sentiasa menggelarkan Kerajaan BN sebagai 'sekular' dan 'rasuah' tidak mengguris perasaan pemimpin UMNO?

Ketika Perdana Menteri melawat Kelantan, beliau menunaikan solat Jumaat di Masjid Muhammadi yang tersohor sebagai tempat terawal perkembangan ilmu Islam di negeri ini.

Selaku ketua kerajaan negeri, Datuk Nik Aziz sepetutnya turut sama bersolat Jumaat di Masjid Negeri bersama Perdana Menteri dan 7,000 jemaah yang lain. Tetapi pada hari itu, Mursyidul Am PAS tidak kelihatan - mungkin kerana beliau tidak dijemput oleh pihak pentadbir masjid.

Apa yang pasti, sepanjang lawatan kerja Perdana Menteri, rakyat merasa cukup puashati dan bersyukur dengan sikap prihatin Kerajaan Pusat walaupun negeri ini berada di bawah Kerajaan PAS.

Datuk Seri Abdullah turun ke bawah untuk bersama rakyat di Dataran Warisan KADA Kok Lanas, Pusat Pemulihan Akhlak Machang, Majlis Gandingan Gemilang, Multaqa Ulama dan Intelektual Islam, selain merasmikan kampus sementara UMK di Pengkalan Chepa.

Sepanjang di Kelantan, Pak Lah tidak sepatah pun menyebut nama PAS kerana jiwa ketakwaannya jauh lebih tinggi sebagai satu cara menghormati perasaan Datuk Nik Aziz.

1 comment:

Anonymous said...

bila pak lah nak suruh bini nya tutup aurat. benda simple2 pun tak buat macammana nak declare bertakwa.

kalau family sendiri tak terjaga, macammana nak jaga negara.

saya sokong islam hadari dan paklah, tapi point no1 islam hadari mestilah di kuatkuasakan sepenuhnya - iman dan takwa!!!!