Friday, May 4, 2007

PAS dedahkan kepincangan KeADILan di Ijok

Berikut artikel yang saya petik daripada Harakah Daily.net. Saya merasakan artikel ini adalah antara artikel yang menarik tentang Ijok. Tidaklah seperti kebanyakkan penulisan dengan fakta yang merapu tak tentu hala. Orghe kato..... "ado la nampok ceridikk sikit!" (baru la nampak cerdik sikit!)

Bagi saya artikel ini membuktikan banyak kesilapan yang telah di lakukan oleh PKR dan PAS tidak menyenangi sejak awal lagi. Terbukti juga bahawa BA bukanlah satu 'barisan' yang boleh diharapkan. Suka atau tidak suka...... hakikatnya BA hanyalah retorik semata-mata.

Apabila 'lidah rasmi' PAS menyiarkan artikel ini...... PKR sepatutnya sedar bahawa PAS telah mendedahkan kepincangan mereka semasa menghadapi pilihanraya kecil di Ijok baru-baru ini. Kecek mudohnyooo, ghapo hok PAS nak rohyak ko KeADILan ialah...... "KeADILan bodooooo..... pade mukooo!"



Jumaat 4 Mei 2007 | 16 Rabiul Akhir 1428 Hijrah
Nama Pak Lah dan Khairy jarang disebut di Ijok

Murtadza Ibrahim
Thu | May 03, 07 | 02:06:57 PM

Pada pagi Rabu, 24 April 2007, seorang petugas BN di Kampung Ijok memberitahu, Pak Lah akan turun ke Pekan Ijok. Sehari sebelum itu, para petugas KeADILan di bilek gerakan KeADILan Jalan Pusara, Bukit Badong turut memberitahu, Pak Lah akan `all-out’ untuk membantu calon BN di saat-saat akhir.

Keadaan ini dijangka memberi semangat baru kepada petugas BN dan sedikit kerisauan kepada petugas KeADILan. Gambaran yang diberikan oleh petugas BN dan KeADILan membuktikan BN di dalam keadaan `kritikal’ dan kehadiran Pak Lah boleh merubah sedikit pandangan para pengundi.

Kenyataan mereka menjadi benar apabila Pak Lah turun padang pada petang Khamis 25 April 2007. Hampir 3000 orang hadir di Dewan Sekolah Kebangsaan China, Simpang Tiga Ijok. Kemudian Pak Lah melawat bilik gerakan BN di Bukit Badong dan dua bilik gerakan lain sebagai `pemberi semangat’ kepada jentera BN.

Keesokannya, kesemua akhbar dan TV yang `mungkin’ dikuasai oleh Khairy Jamaluddin melaporkan Pak Lah sebagai `pembakar semangat’ dan memberi harapan baru kepada para petugas dan pengundi di Dun Ijok. Ada laporan yang mengatakan sebagai PM, Pak Lah tidak pernah hadir dalam empat pilihan raya kecil sebelum ini yang bermula di Terengganu, Kelantan, Pahang dan Melaka. Bagaimanapun di Ijok, Selangor Pak Lah hadir.

Sama ada kehadiran Pak Lah memberi impak kepada sokongan BN atau sebaliknya terpulang kepada persepsi mereka yang berada di Dun Ijok mahupun masyarakat luar.

Sebelum itu, pada malam 18 April 2007, KeADILan yang diketuai Presidennya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail di kawasan lapang pekan Batang Berjuntai telah memperkenalkan calonnya, Tan Sri Khalid Ibrahim yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil Dun Ijok.

serangan Anwar

Ketika itu, pemilihan Khalid sebagai calon KeADILan mulai memberi sedikit `impak’ dan tekanan kepada BN. Selepas diumumkan calon yang bertanding, Penasihat KeADILan, Dato Seri Anwar Ibrahim berucap sebagai kemuncak majlis tersebut. Anwar menyerang Dato Seri Najib Tun Razak dengan menimbulkan isu pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribu dan penangkapan Abdul Razak Baginda (yang didakwa bersubahat dalam pembunuhan itu), komisyen kapal selam Scorpene dan jet pejuang Sukhoi.

Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno mula `menyerang’ Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno yang disifatkan sebagai `perang sudah bermula’.

Pada malam sebelum menjelang penamaan calon, Najib mengejutkan para pengundi dan jentera BN dengan bertindak balas menafikan tuduhan Anwar ini. Jentera BN dan para pengundi di Dun Ijok tidak `menjangka’ Najib menjawab segala tuduhan Anwar memandangkan sikap beliau selama ini yang lebih playsafe dalam percaturan politik atau menjawab isu yang berkaitan.

Di hari penamaan calon pada 19 April 2007, Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor diejek berulang kali oleh para penyokong KeADILan dengan sebutan 'Mongolia' dan 'Altantuya'. Anwar tidak hadir pada hari penamaan calon dengan alasan beliau mempunyai jadual bersama tokoh kewangan negara Asia di Hong Kong.

Anwar kembali semula ke Dun Ijok sehari kemudiannya. Kali kedua berceramah di bilik gerakan Pekan Batang Berjuntai, Anwar menafikan beliau menyerang peribadi Najib sebaliknya menimbulkan beberapa persoalan yang berkaitan dengan isu Altantuya yang perlu dijawab oleh Najib.

Selesai di Batang Berjuntai, Anwar terus ke kampung Jaya Setia. Pada waktu malam dan siang 21-22 April 2007 jadual Anwar begitu ketat dari majlis makan malam di Pekan Ijok bersama kaum Cina; jamuan teh di Ladang Tuan Mee bersama kaum India; berceramah di Bukit Badung, Simpang Ijok, Kampung Ijok dan beberapa kawasan di sekitar Batang Berjuntai serta berulang kembali ke majlis jamuan teh di Kampung Jaya Setia. Anwar telah turun seratus peratus untuk KeADILan. Isu Anwar adalah sama - menyerang Najib.

Najib tidak berdiam diri

Najib tidak mendiamkan diri dan turut bertindak balas dengan serangan yang dilakukan oleh Penasihat KeADILan ini. Sehingga Najib menyebut mengenai `moral’ Anwar tanyalah kepada Datin Seri Wan Azizah. Najib turut menyentuh tidak perlu diusik keluarga beliau dan mempersoalkan berulangkali tindakan Anwar ini. Kedua-dua tokoh ini saling menyerang balas di antara satu sama lain. Kedua-dua mereka 'berselisih jalan' menuju tempat kempen masing-masing untuk menunjukkan kekuatan dan populariti masing-masing.

Kempen Najib-Anwar disifatkan menjadi `lebih personal’ dan seolah-olah menentukan hidup mati antara karier politik kedua tokoh ini. Isu pembangunan Dun Ijok dan hala tuju sebenar perjuangan KeADILan yang sepatutnya ditonjolkan oleh kedua-dua tokoh ini `hampir’ tenggelam.

Serangan balas Najib dilihat boleh menguntungkan BN dan menimbulkan sedikit kerisauan di kalangan sesetengah pemimpin KeADILan dan PAS. Seorang Ahli PAS Jaya Setia memberitahu, Anwar hanya mengulangi isu yang ditimbulkan oleh akhbar Harakah beberapa bulan lalu tanpa mempunyai isu baru yang boleh menarik perhatian. Beliau sendiri `hairan’ mengapa Anwar asyik menyerang Najib tanpa menyebut langsung pentadbiran atau nama Pak Lah mahupun Khairy Jamaluddin.

Daripada maklumat yang diterima oleh petugas KeADILan, majoriti pengundi muda dan pertengahan tidak begitu berminat dengan KeADILan ataupun Anwar tetapi mereka kecewa dengan pentadbiran Pak Lah dan sikap Khairy. Mereka menyokong KeADILan kerana parti ini bertanding dan telah memberi ruang atau `kebersamaan cita rasa’ untuk bersama melahirkan kemarahan terhadap pemimpin nombor satu negara ini yang kononnya di kuasai oleh Khairy. Tetapi harapan mereka hampir `pudar’ apabila tokoh karismatik dan wibawa di dalam KeADILan iaitu Anwar tidak banyak menyebut kedua-dua nama ini dlaam ceramahnya.

menyerang Pak Lah dan Khairy

Mungkin menyedari hakikat ini beberapa pemimpin PAS dan KeADILan mula beralih arah dengan menyerang Pak Lah dan Khairy. Empat atau tiga hari sebelum menjelang hari pengundian, Dato Husam Musa, Mohamad Sabu, Mahfuz Omar, Ezam Mohd Nor, Saifuddin Nasation dan beberapa pemimpin lainnya mula mempersoalkan Pak Lah dan Khairy Jamaluddin. Husam dan Saifuddin disifatkan antara pemimpin muda yang pintar dan cermat menyediakan fakta yang boleh mempengaruhi perhatian hadirin.

Ketika ini petugas KeADILan dan PAS serta pengundi muda mula menaruh minat untuk turut hadir dalam ceramah yang dianjurkan oleh pembangkang. Isu kenaikan harga minyak, harga barangan keperluan, tarif elektrik dan air serta kekerapan Pak Lah ke luar negara serta tingkah laku Khairy mula menyemarakkan lagi isu berkempen parti pembangkang.

BN turut menyediakan beberapa bekas pemimpin KeADILan untuk membantu mereka menangkis serangan pembangkang. Bagaimanapun tindakan sesetengah bekas pemimpin KeADILan yang hanya mengulas isu Altantuya turut melemaskan jentera parti. Mereka mahukan maklumat yang lebih mendalam mengenai KeADILan dan bekas pemimpinnya tetapi isu ini tidak dicetuskan oleh mereka. Mereka hairan dan serba salah dengan ceramah bekas pemimpin KeADILan ini yang seolah-olah mahu menghidupkan semula isu Altantuya yang dikaitkan dengan Najib.

Secara umumnya kedua-dua belah pihak bijak berpolitik sama Ada KeADILan mahupun BN. Difahamkan sebaik sahaja Dato Sivalingam meninggal dunia, jentera wanita KeADILan sudahpun berkempen dari rumah ke rumah di empat daerah mengundi yang tidak pernah menyokong BN sebelum ini. Empat daerah mengundi yang majoritinya pengundi Melayu adalah Bukit Badung, Simpang Tiga Ijok, Kampung Ijok dan kampung Jaya Setia. Empat daerah mengundi ini tidak pernah memberi undi kepada calon MIC yang bertanding untuk kerusi DUN Ijok sebelum ini.

Kemudian, tiga atau empat hari sebelum menjelang hari penamaan calon, MB Selangor, Dato Seri Dr Mohd Khir Toyo berkubu dan berkempen di Bukit Badung. Dia berjanji dalam tempoh berkempen dari 19 April 2007 sehingga hari pengundian pada 28 April 2007, dia akan memperuntukkan masa selepas solat Asar sehingga Maghrib untuk berkampung di Bukti Badung bagi mendengar masalah sebenar para pengundi Melayu di kawasan tersebut. Pada sebelah malamnya pula beliau akan berceramah di sekitar Dun Ijok bersama pemimpin BN yang lain.

etnik Jawa

Khir disifatkan sebagai bijak apabila langkah awal yang dilakukan adalah menggunakan sentimen etnik Jawa untuk memenuhi citarasa pengundi di empat kawasan terbabit. Pendekatan ini menjadikan diri lebih hampir kepada pengundi dengan rasa `kekitaan’ dan `persaudaraan’. Pendekatan ini tidak digunakan oleh kepemimpinan tertinggi KeADILan.

Selain ini seluruh Ketua Umno Bahagian dan wakil rakyat Selangor sudahpun `berkampung’ di daerah mengundi yang ditentukan. Perhubungan negeri-negeri pula `berkampung’ selepas hari penamaan calon. Beberapa negeri telah diberikan mandat untuk `berkampung’ di empat buah daerah mengundi yang tidak menyokong BN dalam dua pilihan raya umum lalu. Melaka diberikan daerah mengundi Jaya Setia.

Menteri Besar Selangor, Perlis dan Sabah berkhemah di daerah mengundi Bukit Badong; Johor dan Terengganu di Kampung Ijok; manakala Kedah serta Kelantan di Simpang Ijok.

Menyedari hakikat bahawa majoriti pengundi Melayu kecewa dengan khidmat wakil rakyat sebelum ini, Khir akan melantik seorang pegawai Melayu yang bertaraf Adun untuk menyelesaikan masalah mereka. Khir meletakkan Dun Ijok sebagai `kawasan angkat beliau’ sebagai usaha memujuk pengundi-pengundi Melayu.

Dalam usaha berkempen, para petugas BN dan KeADILan berada di dalam keadaan `tidak menentu’ untuk mengetahui sejauh mana sokongan pengundi terhadap mereka. Masing-masing meletakkan situasi 50-50 untuk menang. Ada kalanya PKR meletakkan sehingga 60 peratus untuk menang dan turun pada hari tertentu kepada 45 peratus di beberapa daerah mengundi. Begitu juga BN yang meletakkan kedudukan yang sama sehingga di satu saat seolah-olah mereka akan tewas dalam pilihan raya kecil itu.

Adakalanya petugas BN meletakkan pengundi Cina yang menjadi penentu kepada kemenangan berikutan masalah dalaman Umno dan MIC. Najib dan Khir menghadapi masalah `tikam belakang’ dari sesetengah pemimpin Umno tempatan dan begitu juga dengan Presiden MIC Dato Seri Samy Vellu dari ahli-ahli MIC di peringkat akar umbi Dun Ijok.

Bagaimanapun jentera Wanita BN disifatkan yang paling `'perform' dengan maklumat yang tepat dan menemui sasaran. Jentera ini terutamanya dari Umno yang dikenali sebagai K-10 bergerak siang dan malam untuk meraih sokongan pengundi.

Dari segi gerak jentera KeADILan pula, KeADILan Negeri Sembilan disifatkan antara jentera yang paling cemerlang jika di bandingkan dengan negeri-negeri yang lain. Mereka bijak menyusun strategi dan pendekatan untuk menarik pengundi sama ada di Simpang Tiga Ijok atau Kampung Ijok berbanding dengan KeADILan negeri lain.

Difahamkan ada petugas dari KeADILan Perak yang menjaga daerah mengundi Batang Berjuntai mengalami `jalan buntu’ kerana tidak mendapat sokongan dari jentera tempatan.

Bagaimanapun hubungan jentera KeADILan dan PAS di peringkat awal agak dingin dan tidak bergerak lancar. Sejauh mana janji Pesuruhjaya Pas Selangor, Dato Dr Hasan Ali untuk membantu kempen jentera KeADILan masih boleh dipertikai terutamanya dalam gerakan `perang saraf’ di peringkat akar umbi.

Harus di ingat majoriti penyokong pembangkang di Dun Ijok adalah PAS berbanding dengan KeADILan mahupun DAP tetapi hubungan setiakawan masih dipersoalkan. Seorang petugas KeADILan di Bukit Badung memberitahu mereka menghadapi kesukaran untuk mencari bilik gerakan di Bukit Badung dan hanya memperolehi jauh ke dalam di Jalan Pusara yang berhampiran dengan kubur.

KeADILan juga tidak perlu angkuh dengan kekuatan sendiri sebaliknya perlu bekerjasama dengan barisan kepemimpinan KeADILan terutamanya di peringkat akar umbi.

BN tukar strategi

Menyedari serangan balas dan kempen yang dilakukan oleh pembangkang begitu hebat dan kuat, jentera BN menukar strategi kepada lawatan rumah ke rumah di saat-saat akhir menjelang hari pengundian. Najib sendiri membatalkan beberapa siri ceramah umum dan berkempen dari rumah ke rumah bersama dengan pemimpin BN lainnya.

Antara pemimpin BN yang berkempen dari rumah ke rumah termasuk Khir, Samy Vellu, Dato Seri Ong Ka Ting, Dato Seri Ghani Othman, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dato Seri Ali Rustam, Dato Seri Shahrizat Abdul Jalil dan beberapa pemimpin BN lainnya termasuk Timbalan Menteri.

Akhirnya menyedari hakikat apa yang dikehendaki oleh pengundi muda dan golongan pertengahan, pada malam akhir sebelum menjelang hari mengundi di bilik gerakan KeADILan Ijok di Jalan Pusara, Anwar mula menyerang habis-habisan Pak Lah dan Khairy yang disifatkan sebagai sudah terlambat!

Sebagai pemimpin pembangkang yang masih mempunyai pengaruh di kalangan khalayak, Anwar sepatutnya memahami aspirasi pengundi muda dan bukan lagi mencipta isu yang mereka mudah dipengaruhi. Persoalan yang ditimbulkan oleh jentera KeADILan dan BN dalam tempoh berkempen di Dun Ijok adalah mengapa Anwar tidak menyerang Pak Lah?

Bagaimana pula perasaan Najib? Sebagai manusia biasa, hampir pasti hati dan perasaannya agak terluka. Barangkali di Dun Ijok beliau sudah memahami serangan peribadi yang dilemparkan terhadap dirinya oleh Anwar tanpa menyebut nama Khairy dan Pak Lah (melainkan satu malam sebelum menjelang hari pengundian) adalah sesuatu yang sedang difikirkan sekarang.

kehadiran Pak Lah tidak dirasa

Keputusan Pilihan Raya kecil Dun Ijok sudahpun diketahui pada 28 April 2007 yang lalu. BN telah merampas empat dari tiga daerah mengundi yang dikuasai pembangkang sebelum ini. Daerah Mengundi Kampung Ijok kekal menyokong pembangkang walaupun mendapat majoriti undi yang berkurangan. BN menyapu bersih lapan dari sembilan daerah mengundi di Dun Ijok.

Secara peribadi kehadiran PM dan Presiden UMNO ke Dun Ijok tidak memberi apa-apa impak kepada pengundi mahupun golongan muda yang turut hadir mendengar kempen kedua-dua parti di kawasan tersebut. Seperti kata seorang petugas PKR: "Ada dengan tak ada sama sahaja Pak Lah!"

Murtadza Ibrahim ialah bekas wartawan media aliran perdana dan kini penulis bebas.

Dipetik daripada Harakah Daily.net
http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=7523&Itemid=28


No comments: