Sunday, June 3, 2007

Kepimpinan Ulamak yang bertukar ALAMAK!

Nasharuddin dan dua Naib Presiden kekalkan jawatan

Wan Nordin, Salmiyah, Azamin dan Intan
Sun | Jun 03, 07 | 01:16:27 PM KOTA BHARU, 3 Jun (Hrkh) - Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa mengekalkan kedudukannya dengan 574 undi menewaskan bekas Ketua Dewan Ulama Ustaz Dato' Harun Taib (367 undi) bagi pemilihan jawatan tersebut........
dipetik daripada Harakah Daily.net

Keputusan yang ditunggu-tungu sudah diumumkan. Ternyata 'barisan pimpinan Ulamak' gagal meruntuhkan tembok yang sudah dibina oleh Nasharuddin and the geng sejak dua tahun yang lalu.

Saya hanya mengikuti Muktamar PAS ini melalui http://www.kelantan.tv/ktv/ sahaja. Pagi tadi sempatlah juga mendengar ucapan Hassan Ali dan Mat Sabu.

Sambil menulis ini, kelantan.tv sedang menyiarkan ucapan penggulungan Hj. Hadi.

Semasa mendengar ucapan Hassan Ali, ada satu kenyataan yang menarik perhatian saya. Beliau memberitahu antara sebab beliau menjadi ahli PAS ialah kerana tertarik dengan ungkapan 'kepimpinan ulamak' yang ada pada PAS. Seterusnya beliau dengan tegas mengatakan sekiranya PAS membawa label selain daripada itu, beliau tidak akan masuk PAS.

Malangnya dalam versi bercetak / bertaip, kenyataan itu tidak dimuatkan oleh pengarang Harakah Daily.net.

Apa yang menariknya dengan kenyataan Hassan Ali itu? Secara tersiratnya.... itulah suasana yang mewarnai Muktamar PAS kali ini.

Suka atau tidak suka..... ada banyak cerita dan soksek-soksek tentang barisan kepimpinan PAS hari ini. Dan Hassan Ali menyatakan itulah juga antara sebab dia menarik diri daripada pertandingan kali ini. Ini antara komen yang terdapat dipost penarik beca blogspot


tokasid said...

Salam to bakaq:
Terkejut juga Hassan Ali kata lagu tu. Dan makna tersirat dia tu yg tak sedap dengaq.Setahu aku PAS tak pernah halang golongan profesional menyertai PAS.Malah di Melaka ni dok ajak lagi ramai masuk atau sokong PAS.
Yg aku tahu dulu-dulu sebelum UMNo kalah terok, UMNO di bawah2 ni memang tak suka profesional masuk UMNO. Lepas reformasi movement UMNO sedaq yg mereka perlukan golongan profesional.Tu yg berduyun-duyun masuk( mungkin di sertai projek dan panelship kot.Kat Melaka ada klinik di tawarkan panel asal masuk UMNO).Jadi apa yg menyebabkan Hassan Ali buat statement macam tu?Itu yg kita nak tau jugak.


Saya tidak bermaksud hendak membuat ulasan yang lebih mendalam tentang hal itu. Kalau rajin boleh baca di blog-blog pendokong PAS sendiri seperti Rudin X atau di penarik beca blogspot dan banyak lagi.

Saya cuma hendak membuat rumusan mudah sahaja....... seperti yang telah saya katakan dalam post sebelum ini, keputusan pertarungan antara
Nasharuddin Mat Isa dan Harun Taib adalah keputusan yang mendukacitakan 'orghe-orghe tuo' dalam PAS.

Kemenangan Nasharuddin Mat Isa mengekalkan jawatannya adalah pengesahan bahawa proses pembersihan 'orghe-orghe tuo' dalam kepimpinan PAS telah berjaya.

Haji Hadi akan terus kekal kepanasan di kerusinya.

Selamat pulang ahli-ahli PAS, hati-hati di jalanraya!

No comments: